Ieper/Westhoek

Dag 1    29/5

Na een medische controle zijn we rond het middaguur vertrokken richting westhoek, regio Ieper.

Het was ons verleden jaar in Ieper heel goed bevallen en wij wilden er zeker nog eens terug.

Niet meer op dezelfde plaats camperplaats, al was ons die erg goed meegevallen maar liefst een andere om andere fietsroute te maken.

Wij kozen voor camperpunt "Hooge Crater" op +/- 3km van het centrum van Ieper, in de hoop dat er nog plaats was want met het hele coronagebeuren lijkt het of half België met de camper rondtrekt.

Rond 17 uur kwamen wij aan, helaas hing het bordje "volzet" aan de inrit.

Wij wisten dat op het eind van deze doodlopende weg er nog een cp was "Hoeve 't hof Bellewaerde , dus toch maar even een kijkje gaan nemen al genoot deze plek heel zeker niet onze voorkeur. Er was nog 1 plaats vrij, helaas juist naast de grijswater lozing en dat wilden wij  niet.

Ik moet wel zeggen, hele vriendelijke uitbater die zijn best deed om voor ons toch nog een plek te vinden op het terrein maar wij verkozen om verder te zoeken,

In het terugrijden van de smalle straat zag Eddy 2 campers staan naast een vakantiehuis (van dezelfde eigenaar als Hooge Crater), wat bleek nu? Die plek is de parking van de cottage met 3 ruime plaatsen voor campers als de cottage niet verhuurd is. Hadden wij geluk, wij konden er 2 nachten blijven staan. Zalige plek met stroom.

Juist om de hoek bevindt zich het 'Thema café' met aansluitend het museum Hooge Crater in de gerenoveerde kapel.

Aan de overkant een militair kerkhof genaamd "Hooge Crater Cemetery"

Enkele foto's om een idee te hebben.

Dag 2

Niets zo zalig dan met het zonnetje opstaan.

Na het ontbijt een verkenningswandeling gemaakt en Eddy had de fietsen en doggycar klaargezet om in de namiddag een rondje te fietsen.

Eigenlijk bijna dezelfde route als die we verleden jaar hadden gedaan, vele deelgemeentes van Ieper. Terrasje gedaan in het centrum van Ieper.

Dag 3

Eerst geïnformeerd bij de eigenaar of we niet nog een nachtje konden blijven, dat was niet mogelijk, de cottage was verhuurd en de parkeerplaatsen horen erbij    :-)

Rond 15 uur trokken we verder naar de volgende cp, Sixtusbos, in Vleteren. Zeer landelijke omgeving.

Daar was nog plaats zat. Mooi plekje ingenomen en na ons geïnstalleerd te hebben met de fiets naar de café "De Vrede" gegaan, deze is verbonden aan de abdij die het trappistenbier "Westvleteren" brouwt.

En onze Lúndi, 16 jaar jong is nog steeds van de partij.

Foto 3: een van de fronten van de abdij.   Foto 4: zicht op de abdij vanaf de camperplaats.

Dag 4

Heerlijk ontbijten in het zonnetje, wat moet een mens nog meer...? En met deze lieve geitjes als buren...

In de voormiddag een leuke, korte maar vooral een interessante en leerrijke wandeling gemaakt met Lùndi.

Wij hadden de wandelroute genomen naar de abdij maar halverwege, na het bezoek aan het militair kerkhof keerden wij terug, anders te ver voor ons oude viervoeter.

Het militair kerkhof: zo verzorgd...wij spraken er met de vriendelijke onderhoudsman, een leerrijk gesprek.

Alle militaire kerkhoven met de lichtjes afgereronden grafstenen vallen onder het "Common Wealth War Graves" , vandaar de gelijkenis met andere kerkhoven.

De Commonwealth War Graves Commission is een intergouvernementele organisatie die verantwoordelijk is voor de aanduiding en het onderhoud van de graven en de militaire begraafplaatsen van de Gemenebeststrijdkrachten die tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog sneuvelden. Deze begraafplaatsen liggen over vrijwel de hele wereld verspreid. Verder is de commissie verantwoordelijk voor het oprichten en onderhouden van alle monumenten voor de gesneuvelden, ook voor hen die geen bekend graf hebben. Ten slotte houdt de commissie de registers bij van de 1,7 miljoen slachtoffers uit het Gemenebest van Naties. Bron: Wikipedia

De goede man wist ons veel te vertellen over deze plaats en ook dat deze organisatie onder het bewind/beheer valt van de koningin van Engeland, m.a.w. de koningin van Engeland is zijn (on)rechtstreekse baas.

Namiddag kozen wij voor een van de vier bierfietsroutes, vele hopvelden en enkelen brouwerijen al dan niet verbonden aan een abdij.

West-Vleteren, Poperingen, Wattou en nog enkelen dorpjes. Terrasje in Poperingen.

Een oude foto van hoe het gebouw vroeger was.

Dag 5   2/6

Wederom een stralende ochtend.

In de late voormiddag de fiets op, een klein toerke. Oost-Vleteren, West-Vleteren en met einddoel "De Vrede" om nog wat trappist te kopen.

Terug aan de camper was het tijd om alles vertreksklaar te maken, het zat er weer op.

Wij waren nog graag gebleven tot zondag maar moesten helaas terug naar huis, medische afspraken hebben voorrang...

Praktische info:

Camperpunt Hooge Crater: 16€ per 24 uur, water en stroom inbegrepen alsook lozen van grijs water en reinigen van chemisch toilet.

Geen sanitaire blok.

Camperpunt Hooge Crater

Bellewaerdestraat 3
8902 Ieper

Camperplaats Sixtusbos: 12€ per 24 uur met water en stroom, ledigen van grijs water en reinigen van chemisch toilet.

Geen sanitaire blok.

Liefst reserveren, vooral voor het weekend.